zondag 15 december - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Leni Winter - WaarBenJij.nu zondag 15 december - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Leni Winter - WaarBenJij.nu

zondag 15 december

Door: leni

Blijf op de hoogte en volg Leni

15 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Wat een dag!
Tijdens het ontbijt kijken we naar de BBC live reportage van de begrafenis van Nelson Mandela. Het lijkt alsof alleen de Hollanders hier interesse voor hebben. De rest heeft alleen oog voor hun eten.
Na het ontbijt worden we bij de lift in de kladden gegrepen door een geweldig grote, roetzwarte Keniaan. Hij wil met ons op de foto. We zijn enigszins verbaasd, maar oké we zijn de kwaadste niet. Dus worden we in een brede omarming vastgelegd voor het Keniaanse nageslacht. Waarschijnlijk heeft hij toch iets opgepikt van de boodschap van Mandela: ‘verbroedering der volken’ en brengt hij het ter plekke in de praktijk. Wij vergeten dus nooit meer waar we waren tijdens de begrafenis van Mandela... Juist, bij de lift van het Savoy in Dubai, lachend naar de camera van een Keniaan.
Na ons mislukte internetavontuur besluiten we de stad te verkennen per metro. Na wat gehannes met het zoeken naar de juiste metrolijnen, rijden we richting Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld, grenzend aan de Dubai Mall.
De Dubai Mall is overweldigend groot, je weet niet wat je meemaakt. We bezoeken het Sea aquarium en de Underwaterworld Zoo, allebei ondergebracht in de Mall. Het zeeaquarium heeft veel weg van het Oceanium in Blijdorp. de Underwaterworld Zoo Zoo omvat een prachtige verzameling aquaria met de meest exotische vissen. En dan natuurlijk de winkels. Alle bekende, dure en minder dure merken zijn aanwezig, van Armani, Jimmy Choo en Dior tot Zara en H&M.
Het Burj Kalifa gebouw ligt, net buiten de Mall, te schitteren in de zon. Een indrukwekkend bouwwerk. Aan de voet van het gebouw liggen de Dubay Fontains. Na 4 uur, is er elk half uur, een show. De fonteinen spuiten, op de maat van klassieke muziek, prachtige figuren en lijken te dansen. Erg mooi!
We gaan niet te laat naar bed. Morgen vroeg op want om half 7 worden we opgehaald voor onze trip naar Oman.

Tot slot wat verzamelde ‘weetjes’ over Dubai

Werken in Dubai

• In Dubai leven meer als 200 nationaliteiten in harmonie naast elkaar.
• Het merendeel bestaat uit mensen uit Pakistan en India die hier in de bouw, in de horeca en in de hotels werken. Ze maken lange dagen en werken 6 dagen per week tegen een laag salaris. De grootste Europese bevolkingsgroep zijn de Britten, zij zullen vast beter verdienen...
• Als men in Dubai wil werken, heeft men een baan nodig. Geen baan...dan komt men het land niet in. De meeste mensen komen als toerist binnen, zoeken een baan, gaan terug naar het land van herkomst en komen vervolgens terug om te gaan werken.
• Met 56 jaar moet men terug naar het vaderland. Ze houden geen aftakelende kostgangers.
• Tenzij men eigen bezit heeft verkregen in de vorm van land of vastgoed. Men kan dan blijven maar het bezit vervalt na 99 jaar aan de staat.
• De oorspronkelijke ‘Dubainezen’ betalen geen belasting, scholing en universiteit zijn gratis evenals de gezondheidszorg.
• Als men, als buitenlander, een eigen zaak begint, is 51% van de omzet voor de staat, de rest is voor henzelf.
• Als men een telefonie- of ICTbedrijf begint, hoeft men geen omzet (lees tax) af te staan.

Het openbare leven

• In Dubai is weinig criminaliteit. Op straat zie je bijna geen politie. Dit is niet nodig want honderden camera’s op straat bewaken het openbare leven. Als je politie ziet, rijden ze in peperdure auto’s,Bentley’s,Lamborghini's en Ferrari’s.
• De meeste (Arabische) mannen zijn in het wit gekleed. Ze hebben kasten vol met deze gewaden, want deze zijn erg besmettelijk. Ze verkleden zichzelf meerdere keren per dag. De kleur van de kleding, wit, is per toeval ontstaan. Vroeger werkten alle mannen in de parelvisserij. Er waren vele ateliers die de witte stof voor de bootzeilen weefden en verkochten. Na het instorten van de parelvisserij, bleven de ateliers zitten met kilometers witte stof. Ze besloten er gewaden van te maken en sindsdien gaan de mannen in het wit gekleed. De gewaden worden zo vaak gewassen dat ze gemiddeld slechts 3 maanden meegaan.
• De meeste vrouwen dragen zwarte abayas. Deze abayas zijn zwart omdat zwart niet doorschijnt zodat de dames onder hun abaya kunnen dragen wat ze willen. De gezichtsbedekking, geheel of gedeeltelijk, stamt niet uit religieuze gewoonten maar is puur praktisch. Oorspronkelijk waren de inwoners van de emiraten, woestijnbewoners en gezichtsbedekking beschermt tegen hitte en zand.
• De hoofddoeken van de mannen hebben dezelfde functie. De kleur hiervan wisselt. Wit, zwart-wit geblokt of rood-wit geblokt. Dit heeft te maken met de nationaliteit van de mannen. Dubainezen, mannen uit Koeweit of mannen uit Oman.

Nog iets over The Palm Atlantis Hotel

• Dit hotel was, qua bouwkosten, zo duur dat men 399 jaar (!) nodig heeft om uit de kosten te komen. Het hotel is vrijwel permanent volledig bezet, dat wel.... maar ik vraag me af of het er over 399 jaar nog staat...

• 15 December 2013 - 21:40

Roos:

Bijzonder auto's daar;) Het is een Lamborghini, zo spel je het. Veel plezier morgen!

• 15 December 2013 - 23:21

Leen:

Als ik het zo lees allemaal zie ik het helemaal voor me, ik ga dus maar snel slapen en ik hoop niet die grote Keniaan tegen te komen.... Truste :)