dinsdag 17 december - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Leni Winter - WaarBenJij.nu dinsdag 17 december - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Leni Winter - WaarBenJij.nu

dinsdag 17 december

Door: Leni

Blijf op de hoogte en volg Leni

17 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

De oplettende lezer zal gezien hebben dat we eindelijk, hoewel zeer moeizaam, geboekt hebben voor de Burj Khalifa. de Hollandse vlag ging bijna in top. Het werd tijd.
Vandaag gaan we op onderzoek uit in de wijk. We bezoeken een zaak waar de Indiase eigenaar heerlijke parfum essences verkoopt. Elk Europees parfummerk heeft zijn eigen olie essence. In Europa voegen ze alcohol toe, hier niet. De olie bevat geen alcohol, zodat de geur langer goed blijft en niet vervliegt. Te gebruiken als parfum, als druppeltjes in het badwater, op je kleding of verdunt met water in een potpourreibrander. Mannen kunnen de olie ook gebruiken als aftershave. Honderden potten met olie op een rij, elk met hun eigen geur. Heerlijk. Ik weet wat ik voor de thuisblijvers mee ga nemen en zij weten nu gelijk wat ze krijgen...
Daarna langzaam naar de Creek gewandeld. Onderweg doen we het nagebouwde Arabische Heritage Dorp aan. Ziet er leuk uit, is alleen uitgestorven. De imam van de moskee op het dorpsplein zingt zijn lied. De mannen komen toegesneld voor het gebed. De imams zingen hier trouwens ‘live’, niks geen bandje. Gisteren kreeg er één de kriebelhoest tijdens zijn oproep, de magie van de oproep was meteen verdwenen...
Aan de Creek is het vandaag rustig. Iedereen werkt en heeft geen tijd om te flaneren. Er ligt een grote veerboot aangemeerd, op het achterdek hangt wasgoed. Dat zal snel drogen bij deze droge warmte en in het windje dat over de Creek waait.
Via de textielsoek, komen we in de textiel wijk. Honderden zaken van zijde en stoffenhandelaren, veelal uit India en Pakistan, op een rij. De gevels in de straten vormen een groot kleurenpalet, één groot kleurenfeest van prachtig bewerkte en geborduurde stoffen. Ik stel me zo voor dat de beroemde modehuizen, hun stoffen hier bestellen en inkopen. De donkerrode stof van de jurk van onze Maxima, die ze tijdens de kroningsvaart droeg, zou zomaar hier gekocht kunnen zijn. Waarschijnlijk klopt er niks van deze fantasie, maar toch... Er wordt druk gehandeld. Mannen met handkarren volgestouwd met stofrollen passeren haastig. Kleermakers zitten gebogen over hun naaimachines in hun rommelige ateliers. Prachtige jurken sieren de kleine etalages.
We krijgen honger. We belanden in een klein cafetaria. Lelijk plastic meubilair, stalen tafeltjes en felle neonverlichting. Onze ervaring in Turkije heeft ons geleerd dat je in dit soort zaakjes lekker en goedkoop kunt eten. Klopt als een bus. Voor 8 euro inclusief fooi eten we een heerlijk maal met een zalige fruitsmoothie.
Je ziet hier veel sapbars waar ze allerlei smoothies verkopen. Voor 1 euro heb je de medium, voor 1,50 een large exemplaar. Ik heb deze keer voor een lemon-mint en Hendrik voor een mango-banaan smoothie gekozen. Heerlijk en gezond!
Nog wat boodschappen in de supermarkt en we zijn van alle gemakken voorzien. Hendrik duikt het zwembad in en ik schrijf, op een bedje, aan de rand van zijn speelbadje, dit verslag.